Nytt perspektiv är nyckeln

När jag skickade in en omskriven version av mitt första kapitel till Harlequins tävling hade jag bara en vag aning om vad de ändringar jag gjort skulle få för följder för resten av manuset. Det var något som inte kändes riktigt rätt med manuset, men jag hade ingen distans till det och ingen aning om vad som behövdes ändras.

Från början skrev jag historien som en lite tokrolig (har för mig det var min avsikt, jag tycker inte resultatet hamnade just där) chicklit, men vred storyn allt mer mot en romantisk feelgood. Min medverkan i tävlingen gör att jag vill välja genre på ett tydligare sätt och när jag ser över starten av manuset med romantik/feelgood-glasögonen blir det tydligt vad som inte håller, vad som klingar tillgjort och vad som måste fördjupas.

Hur kunde allt detta gå mig förbi bara veckor tidigare? Gissar att allt handlar om att jag bytte perspektiv och valde att spetsa genren.

Med ett omskrivet första kapitel, med mer gestaltning och fokus, blir det också tydligare när texten tappar i stuns strax efter inledningen. Ett vagt minne säger mig att slutet håller ihop bättre rent stilmässigt och jag hoppas för mitt liv att jag kommer ihåg rätt, det finns inte tid till att skriva om allt i samma utsträckning som jag nu ändrar i första fjärdedelen.

Kvällens soundtrack står Meghan Trainor för. Passar utmärkt eftersom den karaktär jag skriver om idag har en lika härlig inställning till sina kurvor. Fab, är hon inte?

/ Johanna

2 thoughts on “Nytt perspektiv är nyckeln

Leave a Reply

