Last day in paradise

Tog ledigt från jobbet från i fredags till och idag för att skriva och avsluta manuset. Det har gått enligt plan, typ. Förutom att jag har legat ungefär en dag efter önskad plan ända sedan jag började. Men, men… med lite sömnbrist och obefintligt tv-tittande resten av veckan kommer det nog att gå vägen ändå.

Har under dessa tre dagar låtsats att jag är en betald författare som jobbar mot deadline, det är ju nästan sant. Jag skriver och har betald semester. Och ni ser, orden “skriver” och “betald” hamnar då i samma mening. Hur som helst, så har det blivit mycket mjukiskläder, hämtmat och onyttigheter. Idag kostade jag på mig en dusch. Och oj vad jag har älskat de här dagarna! Läste någonstans (tror det var i helgens DN Boklördag) att människor har fått en bild av författandet som något glammigt med skrivande på fina caféer innan man byter om till en dyr klänning inför kvällens kändisgala och att det är därför så många vill skriva. Jag känner inte alls igen det där, varken hos mig själv eller bland andra som skriver – alla våra bloggande skrivvänner där ute exempelvis. Nog för att vi på Bokglam vill sätta en liten guldkant på skrivartillvaron men i slutändan är det skrivandet i sig som är det centrala och det är därför de här dagarna har varit så härliga, jag har kunnat avsätta i princip varje timme av dagen till skrivandet och inte behövt avbryta mitt i.

I övrigt har jag börjat fylla bokhyllan, det syns inte riktigt på bilden hur fantastisk den är men den går från golv till tak och från vägg till vägg, min drömbokhylla helt enkelt:

IMG_3064-0

Och så har jag avsatt en alldeles särskild del i bokhyllan till signerade böcker, ser framför mig hur jag och och några middagsgäster står framför de här böckerna med en varsin drink i handen och diskuterar mötet jag haft med respektive författare, bara sådär lagom pretto liksom:
IMG_3070

Nu har jag en sisådär tjugo sidor kvar att sy ihop innan jag har nått slutet på manuset. Därefter väntar självklart timmar av finputsning. Men först väntar läggdags.

/Heléne

2 thoughts on “Last day in paradise

  1. Ja, man ska så ha bokhyllor som går från golv till tak. Och specialbyggda. Den där är väldigt fin och en signerad avdelning, det är ju hur kul som helst. En bra samling att ha.

  2. Haha, författare borde lägga upp lite fler bilder när de sitter hemma och skriver i mjukiskläder så kanske glamfaktorn sjunker lite 🙂
    Hur många böcker har du egentligen? 🙂

Leave a Reply

