Enkät

Vi blev bloggenkätsutmanade av Marcus som ställde tio bokiga frågor. Eftersom Johanna har konferens hela dagen betar jag av listan. Här är mina val – top of mind:

1. Vilken är den sorgligaste boken?
Ciderhusreglerna av John Irving. Världens sorgligaste och finaste bok. Älskar. Och To kill a mockingbird!!!

2. Vilket bokomslag är det snyggaste?
Jag tycker ju att The Great Gatsbys omslag är något av det snyggaste jag någonsin sett. Skulle vilja tapetsera hela mitt hem med det där omslaget:
Gatsby_1925_jacket

3. Hur ska en blurb se ut för att den ska fungera på dig?
En massa konstlade ord går bort. Det ska kännas ärligt och någorlunda spontant, som att det är läsarens verkliga tankar.

4. Vem bör spela Ester Nilsson i en eventuell filmatisering?
Lena Andersson själv! Föreställer mig bara henne när jag läser om Ester. Vem annan kan man komma på… Det skulle liksom bli helt fel att se någon annan i filmen. Och så Roy Andersson som Hugo Rask. Såklart.

5. Vilken är den glammigaste bok du läst?
Blir nog också The Great Gatsby. Champagneskålar i kristall, stora mansions, sportbilar, Plaza hotel och smokingar i 20-talets New York. Kan det bli mer glammigt?

6. Läsåret 2014: vad önskar du att du hunnit med?
Önskar att jag hade hunnit uppfylla mitt mål för året att läsa 52 böcker, är dessvärre en bit därifrån. Just nu är jag nöjd om jag hinner läsa ut The Luminaries innan årsskiftet, den är så jädrans tjock.

7. Bokmässan 2015, har du bokat?
Nej inte än. Men ska!!!

8. Utifrån känslan du har just idag: vad skulle din självbiografi heta?
Jag visualiserade och här är jag nu.

9. Bästa författarträff/uppläsning du varit på under 2014?
Ojojoj, vilken svår fråga. Tänker bort de intervjuer Bokglam har gjort och tänker istället på mer offentliga författarträffar/uppläsningar. Då blir det nog Kristina Sandbergs författarträff på Norstedts, eftersom hon var så himla ödmjuk, snäll och trevlig och hade så många intressanta tankar om sina böcker. Och så bara måste jag säga min och Johannas lunch med Simona ändå. Det var en så sjukt trevlig lunch – sushi och prat i flera timmar om romance och skrivande – vad mer kan man begära?

10. Vilken bok ser du mest fram emot?
Ser fram emot ALLA böcker! Men ser kanske mest fram emot att läsa vidare i Patrick Rothfuss Vindens namn-serie. Gillade första boken så himla mycket och ser fram emot att få grotta ned mig i en high fantasy-bok och bara glömma omvärlden för ett tag. Men just för stunden ser jag allra mest fram emot att läsa en julig romance-bok som kom med posten härom dagen, Att falla med snön av Sarah Morgan. Titta så fin den är:
9789164096456

Och så ser jag förstås fram emot min egen bok så skynda på utgivningen genom att rösta här.

/Heléne

One thought on “Enkät

Leave a Reply

