När verkligheten överträffar dikten

Mitt i allt skrivande, läsande och tv-serietittande händer det att jag ibland lyfter blicken och tar in lite verklighet också. Och många gånger överträffar verkligheten allt det påhittade. Har alltid tyckt att det här med rymden är oerhört intressant och har börjat titta på Cosmos: A Spacetime Odyssey som är en slags fortsättning på 80-talets kultförklarade serie Cosmos: A Personal Voyage som leddes av Carl Sagan. När man ser den här serien känns inte fantasy lika fantastiskt påhittat längre och jag tänker att alla som är kritiska mot fantasy för att de inte tycker om det “overkliga” inte har någon aning om vad de pratar om egentligen. Herregud – jorden, livet, universum och allt som pågår runtomkring oss får orcher, pratande träd och skepnadskiftare att verka helt normalt. I ett ögonblick av eureka-känsla tyckte jag själv att jag fann någon slags naturlig förklaring till magi efter att ha sett ett avsnitt av Cosmos och helt plötsligt kändes älvornas krafter i mitt och Johannas manus mycket mer logiska på alla sätt och vis. Det får bli en uppföljare sedan tänker jag.

Cosmos_spacetime_odyssey_titlecard

Jag vet att min hang-up på Serial börjar bli något tjatig men det är den mest välproducerade podcast jag någonsin lyssnat på och uppmanar er ännu en gång att lyssna på den. Det är mitt mesta och bästa verklighetstips! Annars har jag bara tips baserade på påhittade grejer att komma med.

Serial podcast

Word!

/Heléne

2 thoughts on “När verkligheten överträffar dikten

  1. Jag tycker precis som du. Går man på djupet i vår verklighet så myllrar den av magi. Rymden är ett tydligt exempel med sina svarta hål, krökta rum osv. För att inte tala om atomerna och deras fascinerande innehåll. Nä, vår verklighet är bra mycket mer komplicerad än vad vissa vill få den till att vara. Bra inlägg!! 🙂

    • Jag vet.. atomerna.. Helt sjukt fascinerande – ibland får man för sig att det existerar ett helt universum inne i en själv.. Som sagt, naturen är lika fascinerande som all fantasy tillsammans.

Leave a Reply

