Läsåret 2014

Sammanställningar av läsåret 2014 duggar tätt på bokbloggarna, ungefär i samma takt som kvällstidningarnas löpsedlar fylls av diet- och träningstips. Nedan följer en enkel sammanställning av mitt läsår, om ni vill läsa en mer avancerad sammanställning tipsar jag om Annas utomordentligt tjusiga inlägg.

Årets mest efterlängtade Nattfilm av Marisha Pessl. My god vad glad jag blev när jag hörde att Pessl äntligen ÄNTLIGEN skulle komma ut med en ny bok. Efter åtta års väntan fick vi leverans. Och det med råge, tyckte väldigt mycket om den. Det var ett riktigt äventyr och längtar efter nästa bok. 2022, då jäklar.

Nattfilm_Marisha Pessl

Bästa klassikern Har betat av några klassiker i rödvinsbokcirkeln och ett par därutöver. På årets lästa-lista finns en mängd bra klassiker men mest överraskad blev jag av Främlingen, både av hur mycket känslor den väckte och alla existentiella och filosofiska frågor den gav upphov till. Läs den. Och diskutera den på Cafe Facile på Luntmakargatan över lite rött och en stake minute. Klassikern jag tyckte allra bäst om var The Great Gatsby, den kanske inte överraskade mig lika mycket eftersom jag redan kände till storyn men jag fullkomligt älskade den.

Albert Camus_FrämlingenThe great gatsby

Mest uppfriskande läsupplevelsen Under påsken valde jag bort påskekrim och skapade en liten egen tradition – påskfantasy (eller påskefantasi på norsk?). Köpte med mig Själlös av Gail Carriger ut till landet och plöjde den tillsammans med några påsar Anton Berghs mandelägg och några kannor te. Blev alldeles tagen av berättelsen om Alexia Tarabotti och extra kul med en för mig alldeles ny subgenre – steampunk. Den var rolig, snabb, spännade och fullkomligt underbar, ser fram emot att läsa resten av serien.

Själlös_Gail Carriger

Bästa läsupplevelsen När jag läste Gillian Flynns Gone Girl var det som att återupptäcka mitt 12-åriga lässlukar-jag. Jag kunde inte lägga från mig boken och läste långt in på nätterna och den där underbara twisten är oförglömlig. Måste även stoppa in Patrick Rothfuss Vindens namn härunder eftersom det var så fantastiskt att bekanta sig med en ny välskriven fantasy-serie.

Gone_Girl_(Flynn_novel)vindens-namn

Mest tårfyllda läsupplevelse Tokgrät över fina och gripande Karen Campbells Här är jag nu, grät även en skvätt när jag läste Karen Joy Fowlers We are all completely beside ourselves, båda två fantastiskt vackra böcker om kärlek, vänskap, sorg och smärta och som får en att fundera över hur vi behandlar varandra, både de vi älskar och andra.

Här-är-jag-nu-330x520hämta (12)

Mysigaste läsupplevelsen Har varit kul att få plöja gamla hederliga deckare och romance. Har inte läst så mycket romance på många år och bara älskade att grotta ned mig i Simona Ahrnstedts Wadenstierna-serie – helt klart en av höjdpunkterna med 2015.

Betvingade

Tror att 41 lästa böcker är all-time-high för mig och hoppas att 2015 avslutas med hela 52 lästa böcker.

/Heléne

6 thoughts on “Läsåret 2014

  1. 41 är ju ett bra resultat. Och tips, lättaste sättet att komma upp i 52 är att läsa också några tunnare böcker, för de räknas också.

    • Ja, får nog bli några tunnare böcker i år. Blir lätt så att jag väljer tjocka böcker, jag liksom dras till dem, antar att jag vill att hela härligheten ska vara så länge som möjligt.
      /H

    • Jamen jag vet! Jag blev också väldigt skrytig när jag såg det. Och nu blir jag skrytig när jag vet att du har varit skrytig på Pocketshop! Vilken härligt bra cirkel det här blev ;).
      /H

Leave a Reply

