Psyksnack i lurarna

Som ett led i att förstå människor bättre och på så vis förstå karaktärer bättre, deras inre demoner, vad som driver dem och vad som orsakar deras handlingar, har jag tänkt att jag skulle vilja läsa någon enkel psykologibok. Typ psykologi for dummies eller psykologi in a nutshell (en bok med någon av de titlarna måste ju finnas tänker jag) eller en enkel självhjälpsbok. Men så känner jag att den lästid jag har vill jag ägna åt att läsa skönlitterära böcker och kom på den briljanta idén att jag kunde hitta bra psykologipoddar att lyssna på när jag springer och promenerar. Hittade en bra podd som heter Psykologiradion och avverkade två avsnitt under senaste löprundan – ett om sorg och ett om hur man håller kärleken vid liv (lite bra självhjälp där också). Fick bra uppslag både till mina egna karaktärer men även till intressanta konflikter.

Men nu känner jag att jag vill ha mer psykologisnack i lurarna – någon som har något bra tips?

/Heléne

3 thoughts on “Psyksnack i lurarna

  1. Har nog inget bra tips på sånt. Men däremot tror jag att det är ett klokt val att läsa skönlitteratur eftersom man nog i den läsningen också får ta del av psykologiskt gjorda karaktärer, gäller väl bara att tänka på att det är vad man gör. Vilket ibland är lätt och ibland är svårare.

  2. Då har jag ett hett tips till dig. Dynamisk psykiatri av Johan Kullberg. En faktabok om människans olika psykiska tillstånd, hur de yttrar sig och varför. Finns säkert att låna på ett bibliotek.

Leave a Reply

