Himlakroppar – Eleanor Catton

Rödvinsbokcirkeln har efter några fall-backs äntligen läst klart Himlakroppar. Vi sköt upp våra träffar gång på gång eftersom ingen av oss fick upp det där tempot man behöver när man ska ta sig an en tegelsten. Och början av Himlakroppar var allt bra trög men sedan släppte det totalt och vi fick alla upp tempot rejält på slutet. Mitt problem var främst att jag köpte boken på engelska och jag tyckte språket var ganska tungt så när jag tagit mig genom halva boken laddade jag ned den svenska versionen och då forsade läsningen framåt som självaste Niagarafallen. Den svenska versionen blev  en ren njutning med vackert sammansatta meningar och fantastisk struktur på texten som skiftar genom hela boken och ger berättartekniken liv.

2015/01/img_3447.jpg

Himlakroppar tar sin början under ett hemligt möte i ett rökrum på ett hotell i Hokitika på Nya Zeeland, året är 1866 och guldruschen toppar. Samtliga av de som befinner sig på mötet har alla något gemensamt – en enda fiende. Det hela utmynnar i ett mysterium och en mordgåta som ska lösas och alla närvarande spelar en särskild roll. Måste börja med att säga att det är smått fantastiskt hur Catton lyckas knyta ihop alla trådar mot slutet. Catton kryddar dessutom det realistiska med en extra krydda av astrologiska och kosmiska inslag. Mot slutet finns ännu en dimension om kosmiska tvillingsjälar vilket är både vackert och rörande.

Under tiden jag läste Himlakroppar tittade jag på serien Deadwood. Boken och serien har många likheter. Framförallt guldgrävarmiljön vilket fick mig att tänka på hur speciell miljön är då det bara är unga (till viss del äldre) män som lever tillsammans i jakten på rikedom och lycka. De kvinnor som befinner sig i guldruschens städer livnär sig främst på att tillfredsställa männen på ett eller annat sätt. Städerna är nästintill laglösa, många som kommer dit flyr från något och allt detta ger en särskild nerv till dessa berättelser och mitt i denna smältdegel pyr alla konflikter. På något sätt får den mig även att tänka på Jens Lapidus Snabba Cash II (filmen, har inte läst boken) där unga män också söker lyckan, där alla är ute efter samma påse cash och i samma takt som den där påsen byter händer kastar den en slags förbannelse över sin tillfälliga ägare. I Himlakroppar är det samma sak men det handlar istället om guld. Det är en annorlunda och väldigt bra bok som ger helt klart en läsupplevelse utöver det vanliga. Det är även en väldigt bra bokcirkelsbok eftersom det lämnade mycket att diskutera.

Av någon anledning hade jag svårt att föreställa mig vissa karaktärer i boken medan andra framträdde väldigt tydligt med ganska skiftande stil. Om ni har svårt att föreställa er karaktärerna i Himlakroppar får ni lite hjälp av mig nedan:

Anna Wetherell var väldigt vag men stundtals poppade hon upp som Ada i The Piano:
The Piano

Francis Carver såg jag framför mig som sjömannen i The Simpsons:
446710_f260

Alistair Lauderback – Gilderoy Lockhart i Harry Potter:
latest

Av någon anledning föreställde jag mig Emery Staines som den där småländska bonden i Bonde söker fru:
TT270057_jpg_1102922v530x800

Lydia Wells – karaktären Joanie Stubbs i Deadwood (fast med kopparrött hår):
hämta (13)

Vilket gäng va? Det var de personerna jag fick en bild av. Resten får ni skaffa er en egen bild av.

/Heléne

 

2 thoughts on “Himlakroppar – Eleanor Catton

Leave a Reply

