Årets skrivmål

Fördelen med att baka kladdkaka på helgen utan att äta upp den är att man sedan har skrivproviant varenda dag under veckan som följer.

Behöver lite extra energi nu på kvällen för att nå dagens mål på två skrivtimmar. Har satt upp ett personligt årsmål på 700 skrivtimmar och det är tufft. Kräver ungefär två timmar per dag i snitt och mer går inte riktigt att klämma in i vardagen. Jobbar bättre med ett tydligt mål i sikte och även om jag inte når 700 timmar skulle 500 vara en bra bit på vägen. Antalet barn i familjen ska ju fördubblas under året och jag har för mig att jag var mer “mamma” än “ledig” under min förra mammaledighet.

Är rätt snäll i bedömningen av vad som räknas som skrivtid och där ingår planering, redigering, manusfunderingar, läsning av skrivarhandböcker och allmänt umgänge med manuset, utöver rent skrivande. Dock ingen jäkla slösurfning, om det inte är ytterst relevant research.

Har ni några skrivbaserade årsmål?

2015/01/img_0209.jpg
/ Johanna

6 thoughts on “Årets skrivmål

  1. Vilken härlig bild 🙂
    Nä, den där ledigheten har jag aldrig sett skymten av när jag varit mammaledig. Det ultimata är ju om man kan få dem att sova samtidigt så man kan få andas ut, men barn nr 1 hade slutat sova middag och barn nr 2 var väldigt svårsövd eftersom storebror ideligen väckte henne. Hoppas du har bättre tur!

  2. Jag har inte satt mina skrivmål än. Däremot har jag bestämt mig för att inte ha tid eller ord som mål. För mig är det resultatet som är målet, tex att färdigställa en roman eller novellsamling. Upplever en viss stress med mål som har med antal ord eller minuter att göra. Var och en ska förstås hitta den typ av mål som passar en själv.

  3. Minns det som mycket mindre tid med nr 2 dessutom, mellan lämningar och hämtningar och lekparksbesök hann man knappt hem och vända.
    Mitt mål är att bli klar med omskrivningen av deckaren och skriva kkart barnboken. Med tanke på att jag mest kollar på FB och TV för tillfället så är det inte alls säkert att jag lyckas.

  4. Njäe. Sätter inte direkt upp skrivmål. Antagligen för att jag ändå efterlever dem utan att behöva bestämma på det viset. Mer så att jag bestämmer vad jag ska göra dagen därpå för att kunna sätta igång genast.

  5. Mål är bra. Både skrivande och sådana som går att äta. Perfekt i kombination dessutom. Men det gäller att inte sätta/lägga upp för stora. Då kommer det där dåliga samvetet fram. Och det kan man vara utan.

Leave a Reply

