Enkla lösningar

Igår satt jag med en scen som funnits i manuset ett tag och som jag verkligen gillar. Den har inte funnits där sedan begynnelsen utan är bara ett par månader gammal men ändå har den hunnit byta skepnad och innehåll ett par gånger. Det jag gillar med den och det som är bestående, är miljön. Det är en ny plats och karaktärerna är i rörelse, de är på väg någonstans. Dessutom letar de efter något. Från början fanns även en hel del spänning i scenen, motstridiga viljor, outtalade ord, en konflikt mellan karaktärerna, så som det ska vara i en scen. Sedan fick jag flytta det där konfliktfyllda samtalet till en annan scen, eftersom saker och ting hände i en annan ordning och då fick jag som vanligt tänka om. Det kommer fortfarande fram en del saker i scenen, nödvändiga ledtrådar för både läsaren och karaktärerna och därför ville jag ha scenen kvar. Dessutom fanns en gnutta konflikt – en av karaktärerna vill veta något medan den andra absolut inte ville säga något, inte än i alla fall och då tänkte jag direkt “men vad bra, då får väl hon helt enkelt svälja det, hon är helt okej med att hon får vänta på att han berättar, hon förstår ju honom.” Och så skrev jag vidare. Men det kändes bara så sjukt tråkigt. Det fanns ju ingen riktig nerv, bara ett samtal. Ingenting hände karaktärerna, deras situation förändrades inte. Det är så dumt när man letar efter en enkel utväg för sina karaktärer och ibland glömmer jag att man måste utsätta karaktärerna för saker för att någonting ska hända.

Den enkla lösningen var förstås att hon inte alls var okej med att han inte berättade något, hon kunde inte acceptera det över huvud taget och så blev det så mycket roligare plötsligt. Konflikten mellan karaktärerna förstärktes, karaktärerna förstärktes. Allt blir så mycket roligare när man utsätter dem för saker.

Avslutar inlägget med att lägga upp ännu en bild på manus, ljus och syrener men har bytt ut teet mot rödvin. Det är trots allt lill-lördag (och sambon har innebandyträning), skål!

 /Heléne

One thought on “Enkla lösningar

Leave a Reply

