Croissants till frukost

Det här är inget inlägg om vad jag åt tidigt imorse utan en kommentar om senast lästa hyllvärmare här hemma, Croissants till frukost av Annika Estassy. Historien handlar om Gabriel som i stort sett är missnöjd med allt i sitt liv och livrädd för att Cecilia ska lämna honom, precis som hon gjort en gång tidigare. Han är inte så fel ute eftersom Cecilia faktiskt funderar på om det var rätt beslut att gå tillbaka till sin gamla man. När Gabriel springer på en gammal bekant på stan låter han sig övertalas att köpa ett hus i Frankrike och ta chansen till att skapa ett nytt liv för honom och Cecilia. Motvilligt lämnar Cecilia Stockholm, med baktanken att hon kanske äntligen blir gravid i den nya miljön. Vad hon inte vet är att Gabriel har för klena simmare för att göra någon bebis.

Jag har inte läst den fristående första delen i serien, Solviken, men kände inte att det behövdes för att läsa denna del. Däremot hade jag missuppfattat genren, säkert till följd av att det fina omslaget i mitt tycke skriker feelgood. Men boken är ingen feelgood-historia utan handlar om två djupt förbittrade karaktärer. De är så nere i sina egna problem och ouppfyllda önskningar att de irriterar sig på varenda bikaraktär som presenteras och svårast att förstå är varför de ens stannar hos varandra. I efterhand upptäckte jag att boken beskrevs som en tragikomisk relationsroman och det är en mer träffande beskrivning och sätter rätt förväntningar på storyn.

Jag gillar konflikten mellan Cecilias högsta önskan att skaffa barn och Gabriels oförmåga att ge henne vad hon helst av allt vill ha. Det är en omöjlig ekvation och samtidigt en längtan som är så lätt att förstå, oavsett om man har barn eller kämpar för att få. Miljöerna är också en stor del av vad jag uppskattar med boken. Beskrivningarna av den lilla bortglömda franska byn känns äkta och levande. Värmen, ovädren, den inte alltid så väl fungerande infrastrukturen och blommornas överflöd och doft gör mycket för att lyfta läsupplevelsen. Och det som kanske imponerar mest är hur Annika får fram hur två till synes genombittra karaktärer oändligt långsamt och nästan omärkligt tinar upp i deras nya miljö.

9789187301704_200_croissants-till-frukost

/ Johanna

4 thoughts on “Croissants till frukost

    • Nä, kommit ur är att ta i, men vilar rätt mycket i väntan på bebisen så lite mer blir det läst och det är inte samma svacka som tidigare. / Johanna

  1. När jag läste boken, förstod jag inte att det var en fortsättning på “Solviken”, som jag hade läst. Och jag tror att du har rätt, det är något med omslaget som inte stämmer med boken.

Leave a Reply

