OneNote – revolutionen

Upptäckte OneNote på jobbet för ett par veckor sedan då en kollega visade mig denna UNDERBARA digitala anteckningsbok. Sedan dess har jag allt i den – mötesanteckningar, att-göra-lista, varje projekt har en egen flik med massor av underflikar. Det är helt enkelt fantastiskt! Tiden då jag behövde leta i mängder av alla kollegieblock efter gamla mötesanteckningar är historia. Fick liksom aldrig någon struktur på det där eftersom jag inför varje möte grabbade tag i första bästa kollegieblock och alltid förstörde den struktur jag försökte upprätthålla med ett block för respektive projekt.

Och nu laddade jag ned detta fina program till datorn här hemma. Det är gratis. Jag gillar gratis. Och så har jag börjat föra in dokument och anteckningar för manuset. Man kan alltså ha olika anteckningsböcker för olika skrivprojekt vilket är sjukt bra. I varje anteckningsbok kan man skapa flikar och sedan ytterligare underflikar för varje flik. Jag älskar mina fysiska skrivblock, de kommer jag fortsätta använda, där skriver jag ned saker jag kommer på, listor för det som ska redigeras allteftersom och idéer både vad gäller Betagen och andra framtida skrivprojekt. Men det fina med OneNote är att jag kan fylla det med allt som har med manuset att göra. Än så länge har jag en flik för karaktärerna, med underflikar för varje karaktär, en flik för världen och dess regler, en flik för platser – hur de ser ut, en flik för research, etc. Det som är så bra med det här är att jag kan skippa alla dokument jag skapade i datorn och sedan ändå aldrig hittade i. Nu kan jag ha alla dokument i OneNote med finfina flikar. Dessutom kan man klippa in bilder och anteckna fritt intill bilderna, utan att skapa textrutor. Man bara klickar ned markören och skriver. Det är så enkelt och organiserat. Jag är alldeles lyrisk.

Skärmavbild 2015-06-07 kl. 20.15.45

I övrigt har jag spenderat helgen med manuset, en paus för räkor och vin med en kompis, ännu en paus för promenix med en vän och lite Entourage-tittande med sambon. Och så har jag varierat plats för manusgenomläsning i det oändliga. Från köksbordet till fåtöljen i vardagsrummet och från balkongen till fåtöljen i skrivhörnan med utsikt över bokhyllan:   

/Heléne

8 thoughts on “OneNote – revolutionen

  1. Åh, den verkar riktigt smart, den får jag nog prova. Jag tycker ibland det är lite jobbigt att scrolla igenom flera olika Word dokument som bara blir längre och längre.

    • Jamen jag vet! Och så glömmer jag bort i vilket dokument jag har skrivit vad. Hoppas verkligen på att det här programmet kommer att funka, tänker att det även kan vara bra när man planerar ett nytt projekt. har visserligen Scrivener också, som har massor av bra funktioner…

  2. Den kanske är något för mig. Det bär mig emot att skriva i anteckningsböcker av någon anledning men att knacka ner ord i datorn är jag desto piggare på 🙂 Ska kolla in det på en gång.

Leave a Reply

