Inspo och slapp i ett

När jag redigerar för fullt, som nu, kan jag ibland tycka att det är svårt att slappna av med en bok, man är liksom så uppe i en berättelse att det är svårt att sätta sig in i en annan. Under bokrean köpte jag ett par diktsamlingar som jag kunde bläddra i för att få lite inspiration och har insett att de även fungerar väldigt bra som avslappning. Är ingen diktläsare, har i princip aldrig läst poesi, och just därför passar det så bra att bara slå upp någonting på måfå, utan förväntningar och bara vila hjärnan och kanske hitta några nya ord.

Gillar Frödings naturromantiska dikter, det är så bra för min egen text där det är mycket skogar, sjöar och fält. Emily Dickinsons diktsamling Gång på gång är skogarna rosa, köpte jag enbart på grund av den vackra titeln (bara den är poetisk) och det fina sparsmakade omslaget som inte längre är så sparsmakat eftersom det är nedfläckat med svart sot från ljusvekar och chokladkladd. Men, men… en bok ska ju se använd ut, eller hur?

När man inte orkar läsa är annars tv-tittande den bästa avslappningen enligt mig. Visserligen en historia man måste sätta sig in i men av någon anledning fungerar tv-tittande lättare för mig när jag jobbar intensivt med min text. Plöjer för närvarande Entourage inför Kalifornien-resan, enbart för att komma i rätt Hollywood-stämning. Så att jag vet vad jag har att vänta mig – limousiner, luncher på The Ivy, galapremiärer, fotoblixtar, gratis designkläder och strandhus i Malibu. Ytterst rimliga förväntningar om ni frågar mig.entourage

/Heléne

4 thoughts on “Inspo och slapp i ett

Leave a Reply

