En tillfällig lösning

Ok, jag kunde inte hålla mig tills bb-vistelsen, men så var också boken ganska kort och jag läste ut Denise Rudberg och Hugo Rehnbergs En tillfällig lösning under helgen. 

Som vanligt när Denise skriver glider man så lekande lätt genom texten, och det menar jag inte som något negativt, tvärt om. Kapitlena växlar snabbt mellan Lisen och Teddy som möts mitt i varsin livskris. Hon har precis blivit lämnad av sin man och han har nyss blivit vräkt efter att ha spenderat varenda krona av sitt miljonarv på en, minst sagt, utsvävande livsstil. Till en början är det svårt att sympatisera med den bortskämde och verklighetsfrånvände Teddy, men det är precis den konflikten Lisen också brottas med när hon går med på att låta sin vräkta granne hyra gästrummet ett par veckor. 

Denise och Hugo radar upp statussymboler och kända vattenhål runt Stureplan på ett härligt distanserat sätt. Det är också roligt när ens egna favoritställen dyker upp i texten. Precis som med förra boken författarduon skrev så vill jag dock ha mer av det mesta, stanna längre i världen, få mer av konflikten och uppleva mer av romantiken. Speciellt slutet hade jag gärna dragit ut på ett extra kapitel eller två. Får väl helt enkelt ge mig till tåls tills nästa bok kommer. 

 

/ Johanna

Leave a Reply

