Vad jag gör när jag inte skriver

Nu när jag har ett litet skrivuppehåll känns det plötsligt som att jag har oceaner av tid. Några av de saker jag ägnar mig åt:

– Jag tränar eftersom jag faktiskt har tid. Det är lite drygt två veckor kvar till Kalifornien och bikinidags, är medveten om att inga mirakel kommer att inträffa men tänker att jag ändå kör på nu när jag har tid. Skrivandet är typ det sämsta som hänt min träning någonsin. Tänker på alla de här mamma-dieterna – kan ingen komma på någon bra diet för oss som har skrivit som en galning och bara suttit på röva (och därmed ser ut som att man just fött barn)?

– Jag dricker te och eldar doftljus

– Jag köper nya temuggar:

– Jag drömmer om dyra tekoppar som dessa från Kerstin Tillberg och Spode. Bedårande eller hur? Den från Spode gick loss på 750 kronor inne på Bönor & Blad. Expediten sade att alla måste ha sin egen Spode-kopp. Är benägen att hålla med. Känner även att ett bibliotek kräver sin Spode-kopp:

tillberg vitBLI1290-X

– Jag lagar mat. Gjorde svingoda zucchiniplättar idag, hittade recept här.

– Jag köper nya teburkar. Älskar alla saker med Le Chat Noir som motiv och var tvungen att köpa denna. Den till höger är  så mycket barndom, eller hur? Mamma och pappa hade sådana i olika storlekar.

– Jag läser och beundrar mitt fina bokmärke. Kollade genom mammas handarbetstidning på jakt efter ett fint broderat bokmärke som jag kunde beställa av henne och hittade jag Grumpy cat. Bokmärke + korsstygn + Grumpy Cat = the perfect match. Så beställde bokmärket av mamma, hon är en fena på korsstygn och blev så glad när jag fick bokmärket förra veckan:

– Jag bokar restauranger i Kalifornien, är bland annat sugen på ostron och hamburgare.

– Jag kollar på några avsnitt av Entourage för mycket.

– Och så funderar jag på vad jag skriva härnäst. Förstås. Vet ännu inte när jag får kommentarer på mitt manus så tänker att jag hinner skriva ihop någon slags synopsis inför nästa projekt. Vad det nu blir.

Saker jag fortfarande inte gör, trots att jag inte skriver:

– Jag ältar inte det dåliga vädret. Jag älskar ju det här vädret. Det fanns en tid då jag hade en slags rosé-lifestyle och ständigt jagade solen. Numera har jag en rödvins- och telifestyle. Vill läsa, kolla tv-serier och dricka te. När det är soligt blir jag bara stressad över att solljuset får tv:n att tv:n reflektera allt utanför fönstret så att man inte ser alla GOT-scener i mörker (och det är många scener i mörker).

– Jag städar inte. Städa är lika tråkigt även fast man har tid.

/Heléne

10 thoughts on “Vad jag gör när jag inte skriver

      • Kanske du annars ska se träning som ett sätt att hitta mer motivation, att lösa problem som uppkommer eller bara att fylla på med energi. När jag pluggade var det lätt att jag bara satt i timmar. Men om jag gick och tränade emellan så blev allt klarare och bättre. När jag satt och pluggade tänkte jag ibland att det var slöseri med tid och ta en paus men det är det inte. Man blir mer produktiv och bättre efteråt. Sedan fortsätter hjärnan att arbeta själv även om man tränar eller går en runda. Mycket praktiskt 😊

      • Ja, håller med. När man väl tränar så mår man så mycket bättre, så är det förstås. Skrivandet går lättare och man blir ofta piggare. Men pga knäskada har jag gått från att springa långdistans till att bli soffpotatis på väldigt kort tid. Och nu när jag kämpat så mycket med boken har det verkligen inte funnits en timme över någonstans med heltidsjobb och allt annat. Men nu är jag tillbaka! Typ ;).

  1. Åh. Sommarlivet när man släpper det mesta och hinner med. Det är just så där då med listor över allt man kan göra och ja, gör.

Leave a Reply

