The girl on the train av Paula Hawkins

the-girl-on-the-train

Har nyligen läst superhajpade The girl on the train av Paula Hawkins. Boken är onekligen en succé världen över och när jag köpte mitt ex på Barnes & Nobles i Chicago sade expediten, “Oh, lucky Paula, everybody is reading her book.” Kan inte annat än instämma, lucky Paula.

Och hur är den då? Jag gillade den skarpt. Verkligen. Tänker inte tråka ut er med långa beskrivnignar om handlingen eftersom den borde vara ganska så välkänt, annars kan man läsa lite mer här. Man är fast från första stycket och man vill veta mer om Rachel och det perfekta paret Jess och Jason, man vill veta mer om Rachels tidigare liv och man blir sjukt sugen på att åka tåg. Obehagligt nog blev jag även sugen på att spana in i andra människors hus när jag åkte tåg vilket jag lägligt nog gjorde då jag började läsa boken. Letade ivrigt efter mina egna Jess och Jason men bullerplanken är för höga här i Stockholm för att man ska kunna se nåt. Trist.

Den har lanserats som en ny Gone Girl, det har pratats om twister på historien och jag kan tycka att det har blivit en slags twist-hysteri efter Gone Girl. ”Greatest twist since Gone Girl”, ”The greatest twist this year”, etc, etc. Blir lite tröttsamt. Och tycker inte att det kan kvalificeras som en twist om det är saker som lämnas åt läsaren att förstå, typ vem förövaren är och hur offret och förövaren kände varandra. Det behöver inte vara en dålig bok bara för att det inte är en Gone Girl-twist. Även fast The girl on the train inte bjuder på twister i världsklass så är det en och annan överraskning. Läste boken som den thriller det är och gillade den skarpt. Huvudkaraktären Rachel gör riktigt puckade saker och försätter sig ständigt i obekväma situationer men gillar att man inte alltid känner sympati för henne. Särskilt som att man stundtals ändå känner sympati och förståelse trots alla idiotiska saker hon tar sig för. Rachel växer och visar sig vara en riktigt intressant karaktär. Därtill älskade jag språket som är direkt och medryckande utan onödiga krusiduller samtidigt som att det är snitsigt.

/Heléne

5 thoughts on “The girl on the train av Paula Hawkins

    • De andra i min bokcirkel tyckte också att det var lätt att räkna ut.. Jag tyckte inte det var lika lätt men så väntade jag ju på en twist hela tiden dessutom ;).
      /H

Leave a Reply

