Sommar är bra härligt ändå

Har verkligen njutit av den här regniga och kyliga försommaren. Särskilt som att jag skrivit intensivt och det inte funnits något bättre att göra än att sitta inne i värmen och redigera. Men den här helgen välkomnade jag ändå solen och värmen. Det är trots allt en av sakerna som är så bra med att älska böcker – man kan hålla sig sysselsatt även utomhus.

Den här helgen har jag spenderat tillsammans med Maria Gripes sommarklassiker Tordyveln flyger i skymningen. Började dessutom läsa boken igår vilket är samma dag som boken tar sin början – den 27 juni. Och vilken underbar bok det är. Sådär underbart mystisk liksom både Skuggserien och Agnes Cecilia. Dessutom ett stort vackert hus som gör allt än mer gåtfullt. Precis så magiskt som jag mindes Skuggserien.

Igår tog jag med mig Tordyveln ut till mammas och pappas kolonistuga där jag åt nyplockade jordgubbar och luktade på Schersminen (som jag alltid trott heter Jasmin). Pappa beställde den här bilden eftersom han så gärna ville visa upp sin hatt och nyplanterade blomma:

Pappa skickade även med ett boktips. Han lyssnar mycket på ljudböcker och rekommenderade Mobergs Utvandrarsvit på Storytel eftersom uppläsaren Per Sjöstrand är så skicklig. Så om ni tycker att det är jobbigt att läsa i solen kan ni beta av Utvandrarsviten i lurarna i sommar.

Idag flyttade jag ut på balkongen tillsammans med Tordyveln helt och hållet. Från morgonkaffet:

Till sent på kvällen med lite vin. Pojkvännen tog bilden nedan och var väldigt obekväm med det beställda och icke-spontana fotandet. Jag påpekade att det skulle vara så mycket värre om han var tillsammans med en modebloggerska, då skulle han vara tvungen att fota beställda bilder hela dagarna med tillgjorda poser. En enstaka läsbild är inte så farligt i sammanhanget.

Och när det kylde på blev det te i nya muggen:

/Heléne

2 thoughts on “Sommar är bra härligt ändå

Leave a Reply

