Trade me

Tack vare Sofias återkommande lovsång över Trade Me har jag hittat, en för mig, helt ny romanförfattare i Courtney Milan. Som jag har förstår det har Courtney mest skrivit historisk romance tidigare, men denna samtida bok är det mest moderna jag läst på länge. Och det är riktigt bra. Under längre stunder har den fått mig att glömma ångesten inför nästa amningstillfälle och det är det bästa betyg jag kan ge för tillfället.

I korthet går storyn ut på att Blake Reynolds, killen som fötts med livets guldbiljett i hand som arvtagare till Cyclone-koncernen (tänk Apple), erbjuder sig att byta liv med Tina Chen när hon hävdar att han aldrig kommer förstå hur det är att vara fattig och att han aldrig skulle klara av att leva hennes liv. För Tina, som kämpar för att klara av sina studier och jobbar extra för att betala familjens räkningar, är Blakes erbjudande för bra för att tacka nej till, även om hon inte vill ha något med honom att göra. För Blake är bytet en chans att för en kort stund slippa de enorma förväntningar som ligger på honom att snart ta över faderns teknikimperium.

Jag var tveksam till hela upplägget i förväg, tyckte omslaget såg lite cheesy ut och reserverade mig inför karaktärernas ålder som gränsar till crossover. Men allt fungerar oväntat bra. Det är lättsamt, ett härligt tempo och återigen, konflikten och miljöerna känns fräscha på något sätt. Romantiken fungerar bra och karaktärerna, framför allt Tina, är väldigt underhållande med sitt extremt rättframma sätt.

Skulle så gärna vilja skriva om några favoritsekvenser i boken, men det är så mycket roligare att för er som väljer att läsa denna att få uppleva dem på egen hand. För jag hoppas några av er ska finna samma underhållning av denna som jag gjorde.

trademe

/ Johanna

2 thoughts on “Trade me

  1. Åh så kul att du också gillade! 🙂 Hennes historiska romaner är också super! (Och ja, visst är omslaget lite cheesy. Han ser ju nästan lite obehaglig ut tycker jag.)

Leave a Reply

