Den gigantiska startsträckan

Heléne avslutade sin drömresa med ett skrivpass på Starbucks och jag gjorde idag mitt första trevande försök att ta upp arbetet med manuset igen, efter en minst sagt tuff start på livet med nya bebisen, på just Starbucks. Kändes kanske inte lika glammigt att sitta utanför Ica Maxi i Haninge som i San Diego, men bara att kunna åka hemifrån ett par timmar på egen hand var så lyxigt det går att få det just nu. 

  
Både skrivande och läsande har i stort sett varit obefintligt sedan jag blev sjuk i början av maj och nu är startsträckan för att ta upp manuset enorm. Rent logiskt vet jag att det tar lite tid att komma in i en bra arbetstakt, att återfå magkänslan för karaktärerna och på nytt få stenkoll på mitt beat sheat. Ändå förväntar jag mig att allt ska komma tillbaka bara jag slår upp datorn. Precis som jag tror jag kan springa milen under timmen bara jag snörar på mig ett par skor efter ett halvårs stillasittande. Med den inställningen blir det ännu tuffare och sitta framför skärmen, slita mitt hår och knappra ner den ena banala ordföljden efter den andra. Jag måste vara lite snäll mot mig själv och låta det ta tid. 

Har tyvärr inget bättre knep att ta mig förbi startsträckan än att stänga av internet, sänka prestationskraven och dela upp stycket som ska skrivas i små, små enheter så att varje del inte känns så oöverstiglig. Också lite bra musik på det. 

/ Johanna

4 thoughts on “Den gigantiska startsträckan

  1. Här är det också lång startsträcka, men den börjar kortas ner. Det är inte klokt vad man tappar när man är ifrån det ett tag. Det positiva är att när man väl satt igång igen går det ganska snabbt att hitta tillbaka till formen. Hoppas jag 🙂

Leave a Reply

