Dränkt av Frida Andersson Johansson

Totalt har jag läst en bok under sommaren. Måste betraktas som något slags bottennapp sett till antal. Som tur var läste jag fina Dränkt av Frida Andersson Johansson och väger upp bristen av kvantitet i min läsning med kvalitet.

Berättelsen kretsar kring Unn, en singeltjej bosatt i Stockholms södra förort som drömmer om framgång på jobbet och att hitta den rätte. När hon fattar intresse sig för sin mystiske granne börjar märkliga saker att hända, både sådant som rör henne själv men även runt om i Stockholm. Flera drunkningstillbud sker på torra land och själv upplever Unn en allt större dragning till vatten.

Det är en spännande historia och ända till sista sidan undrade jag hur det skulle sluta. Frida håller en på halster och jag kände mig aldrig riktigt säker på när något otäckt skulle dyka upp. Flera kvällar släckte jag motvilligt lampan efter att ha lagt ifrån mig boken.

Är personligen inte så förtjust i att bli rädd när jag läser böcker så för min del var behållningen mer de pricksäkra beskrivningarna av hur singellivet i den här staden kan se ut. Frida träffar verkligen vardagsnerven och när det övernaturliga inslagen tar allt större plats känns Unns reaktion och resonemang helt logiskt. Att huvudpersonen reagerar på samma sätt som jag själv hade gjort får det folkloriska att verka troligt. Kanske lever det varelser i min grannsjö som jag inte vill veta om. Nästan tur att årets stranddagar har regnat bort.

För er som inte har läst Fridas debut än kan jag rekommendera den under en stormig höstkväll de närmaste månaderna. Tror inte ni behöver vara lika lättskrämda som jag för att ändå tänka en gång extra när ni tänder lampan i badrummet efter att ha läst boken.

dränkt-649x1024

Snyggt jobbat, Frida!! Jag ser redan fram emot nästa bok.

/ Johanna

One thought on “Dränkt av Frida Andersson Johansson

Leave a Reply

