Anna och den franska kyssen

Boktipsen haglar tätt här på bloggen. Tänkte kort tipsa om Stephanie Perkins Anna och den franska kyssen. En sjukt mysig bok om Anna som flyttar från Atlanta till Paris för att gå sista året i high school på boarding school. Ni som gillar aka-porr läser med spänning nu gissar jag. Internatskolor… finns det nåt mysigare att läsa om (så länge det inte är en berättelse om pennalism vill säga)?  Det här är inte sådan där klassisk boarding school-roman där karaktärerna befinner sig i murriga tegelbyggnader med välvda ingångar långt från civilisationen utan det här är mitt i Paris. Desto mysigare på många sätt. Chocolat chaud, macarons, caféer och gamla biografer. Och så är det kärleeeeeek såklart. Sådan där pirrig tonårskärlek. Den allra bästa.

Stephanie Perkins får till en trovärdig dialog vilket är uppfriskande. En del YA-romaner jag läst senaste året har en alltför smart och underfundig dialog men Anna och hennes kompisar skojar och pratar såsom tonåringar gör (mig veterligen i alla fall). Dessutom är kärleken och intrigen övertygande med hög igenkänningsfaktor. Till och med jag som är 31 år och har lämnat de där åren bakom mig för längesedan känner igen mig i den där osäkerheten Anna känner när hon blir förälskad i någon hon inte borde bli förälskad in och inte borde ha någon chans att få.

anna-och-den-franska-kyssen

Perfekt feelgood att inleda hösten med.

/Heléne

Leave a Reply

