Tips från mormor Ingrid

Hälsade på mormor idag efter jobbet och förutom att titta på Allsång på Skansen och fika så pratade vi i vanlig ordning böcker. Det slog mig när vi satt där att det alltid är yngre människor som tipsar om böcker på internet. Mormor (som fyller 89 om ett par veckor) har visserligen en dator men den använder hon främst till att lägga pussel på och kolla in vår blogg (helt rätt prioriteringar med andra ord) så steget till att boktipsa på nätet är långt. Bestämde mig därför för att göra en liten intervju med henne så att hon kunde få komma med lite egna tips.

Vad läser du helst? Historiska kärleksromaner, fantasyböcker och Nora Roberts – jag gillar hennes kusliga böcker allra bäst.

När väcktes ditt intresse för läsning? Har alltid läst men på mellanstadiet kunde jag börja låna böcker på biblioteket och det var då min riktiga läslust väcktes. Jag älskade att få låna böcker!

Vad läste du senast? Jag avslutade en Harlequin-roman igår, en historisk romance-bok som är den fjärde delen i en serie om en släkt skriven av Paula Marshall – Äventyraren Jack Dilhorne.

IMG_5329

Vad läser du nu? Idag har jag läst romaner och noveller i Hemmets och Allers men ikväll tänkte jag börja på en ny bok – En kyss till farväl av Ann Lethbridge.

9789164098580

Hur många böcker läser du i veckan? Ungefär tre-fyra stycken. Om det är en Harlequin brukar jag börja med den på eftermiddagen och avsluta den dagen därpå.

Vilket är ditt allra bästa boktips? Det allra bästa jag har läst är Diana Gabaldons alla åtta böcker i Highlanderserien. Gillar den eftersom olika sekler blandas i böckerna. Sedan gillar jag serien om Grottbjörnens folk också.

Vilka böcker tänker du läsa i höst? Förutom alla olästa Harlequin-böcker så har jag beställt två böcker nyligen som jag ser fram emot att läsa, Sagas bok – En trovärdig historia av Elsie Johansson och Gården av Tom Rob Smith, den verkar så spännande.

IMG_5330

Vad äter du helst när du läser? Kanske lite godis, gärna choklad i så fall.

Vad dricker du helst när du läser? Ingenting. På kvällarna dricker jag alltid kaffe men det blir framför tv:n.

Har du några TV-serietips? Just nu tittar jag mest på Hawaii 5-0. Annars är Morden i Midsomer bra men det har jag sett alla avsnitt av. Jag tycker även om Downton Abbey väldigt mycket, samt Medium.

Vem mer tycker du att jag bör intervjua om böcker? Din mamma, hon läser ju också väldigt mycket.

Intervjuobjektet ville helst inte vara med på bild så lägger upp foto på hennes finfina tekopp som jag sörplade Earl Grey ur ikväll:
IMG_5331

/Heléne

14 thoughts on “Tips från mormor Ingrid

  1. Åh så kul med intervju! Sagas bok låter spännande. Måste kolla upp den. Jag brukar också byta boktips med både farmor och mormor. Och farmor är en av mina flitigaste bloggläsare. Vore kul att göra en liknande intervju med dem. 😉 Och jag ser också fram emot en intervju med din mamma!

Leave a Reply

