Throwback Thursday – Sweet Valley Saga

Rensade ur lite lådor i föräldrarnas kolonistuga förra helgen. Känns som att de där lådorna ALDRIG tar slut. På många sätt jobbigt men på andra sätt superbra. Ibland hittar man nämligen riktiga guldklimpar. Senast hängde dessa finfina böcker med hem:  
Nostalgi på omätbart hög nivå. Älskade tvillingarna och drömde om att få vara Elizabeth – den ordentliga pluggisen av de två men såklart supersnygg. Minns så väl hur glad jag blev när jag fick hem Sweet Valley Saga-böckerna från Läslusen. Berättelsen om deras förfäder. Det bästa av allt var att Elizabeth och Jessica hade svenska rötter, nämligen Alice Larson som kom till USA 1866 för att starta ett nytt liv. 

Sarah i min nya favvo-podd Smart Bitches, Dear Authors har nämnt Sweet Valley i två av de avsnitt jag lyssnat på vilket fick mig att inse hur mycket Sweet Valley-serien har gjort för mitt läsande. Fullkomligen slukade de där böckerna. Om jag fick välja något av det idag att läsa skulle det nog bli de två Saga-böckerna. Varierande människoöden i olika sekler skapar ju en alldeles förträfflig släktsaga. Om inte läshögen redan var alltför hög skulle första delen fått följa med på skrivhelg imorn.

/Heléne

2 thoughts on “Throwback Thursday – Sweet Valley Saga

  1. OMG jag minns de där böckerna! Spännande och liksom hemskare än de vanliga Sweet Valley-böckerna. Vi är en hel generation (eller kanske t.o.m. två) som har påverkats av tvillingarna-böckerna tror jag.

Leave a Reply

