Glömde det viktigaste

När jag skrev om “The Dutchess War” listade jag några av de saker jag gillar bäst med historisk romance. Det var fester och mingel och klänningar, men jag glömde det viktigaste. Trädgårdarna! Promenader längs ansade grusgångar, ridturer över ängar och upptrampade skogsstigar, krocketspel vid dammar och stulna kyssar i blommande rosenträdgårdar. En vacker trädgård kan göra så mycket för en bok.

Tror det var därför jag drömde så mycket om en egen trädgård innan vi flyttade till vårt nuvarande hem. Nu har jag den och det är inte riktigt som jag drömde om, den kräver egentligen mer tid och energi än vad jag ger den. Men idag, när jag betraktade den lite på avstånd, tänkte bort ogräset som härskar i stengångarna, leksakerna som ligger slängda överallt, trädgårdsverktyg som är så oanvända att de blivit en del av grönskan, då tyckte jag mig allt ana den där romantiska lummigheten.

/ Johanna

2 thoughts on “Glömde det viktigaste

  1. Ja precis, trädgårdarna. Har precis köpt Ronny Ambjörnssons bok om trädgårdar i litteratur och kultur och det är otroligt hur fascinerande just trädgårdsvandringar i text kan vara.

Leave a Reply

