Sista riket av Brandon Sanderson

Har längtat efter att få läsa Mistborn-trilogin länge nu. Och äntligen tog jag mig tid att ta mig genom första tegelstenen. Lyckligtvis gick det förhållandevis snabbt att läsa den, dock med ett par bokcirkelsavstickare däremellan.

För mig är Sandersons berättelse en dystopisk episk fantasy – kan hända att jag tolkar bokens genre helt fel – men tycker ändå att han lyckas ta det bästa ur bägge genrer. Liksom dystopiska romaner ifrågasätts samhällsstrukturen i berättelsen och hjältarna bestämmer sig för att störta det rådande enherraväldet. Den rebelliska gruppen vågar dessutom göra något ingen annan vågar – ifrågasätta gud.  Därtill får vi ett väl genomtänkt magiskt system kallad allomanti och som på många sätt verkar logiskt. Sanderson bjuder på läskiga vidunder, en genomond härskare, maktgalen adel som ordnar storslagna baler och mitt i allt detta en kärlekshistoria med en fenomenal konflikt.

Sanderson skapar även fantastiska karaktärsbågar. Han gör det så svårt för sina huvudkaraktärer och de utmanas ständigt då de ställs inför sina största rädslor. Karaktärerna utvecklas från första raden till allra sista sidan (bokstavligen). Någonting att lära sig av.

Är så sugen på att läsa resterande två delar i serien. Men med allomantins svåra vokabulär tänker jag att jag väntar till Modernista ger ut dem på svenska. Den som väntar på något gott…

mistborn-sista-riket

/Heléne

Leave a Reply

