Som en sköldpadda

I veckan som gick fick jag ett mindre sammanbrott när min skrivtid vid ett tillfälle konstant avbröts. Det var barn som skulle ammas, Transformers som skulle gå från bil till robot, en dammsugare som brummade bara meter bort, obekväm arbetsställning, mejl som droppade in, gäster på spontabesök osv. Allt sådant som är vardag, men förödande när jag försöker skriva. Gav uttryck för min frustration i ett sms till Heléne och fick en länk till en bra artikel tillbaka.

Rachel Aaron, hon som skrivit boken om hur man höjer sitt skrivtempo från 2 000 till 10 000 ord om dagen, bloggar om hur hon skapar den optimala skrivmiljön. The Turtle Method går i korthet ut på att bygga ett skal runt sig, både fysiskt och mentalt, för att skrivtiden ska bli så kvalitativ som möjligt. Jag rekommenderar att ni läser hela inlägget, men punkterna är i korthet:

– Skriv på ett och samma ställe och låt alla veta att när du sitter där bör ingen störa dig. Är det för svårt att ordna i närhet av ex. familj, se till att komma hemifrån.
– Lägg bort telefonen där du inte hör den eller når den.
– Stäng av internet, allt du möjligtvis behöver kolla upp kan göras vid ett annat tillfälle.
– Se till att ha en bekväm arbetsställning.
– Skapa positiva associationer genom att upprepa samma mönster varje gång.
– Belöna dig själv.

Enkelt i teorin, svårare i praktiken. Jag har medvetet börjat applicera metoden med viss framgång och tänker återkomma med hur just mitt recept ser ut. Huvudsaken är att den avstyr de mest akuta psykbryten.

/ Johanna

3 thoughts on “Som en sköldpadda

Leave a Reply

