Bakgrunden

Under dagens skrivpass har jag skrivit små scener som aldrig kommer vara med i mitt manus, men som förändrar och fördjupar många av de övriga delarna. Historien handlar om vänner som återförenas efter lång tid isär och jag har hela tiden haft en ungefärlig idé om hur de blivit vänner från början och vad som drev dem åt skilda håll.

Efter att ha skrivit drygt halva manuset insåg jag att en ungefärlig idé var inte tillräcklig. Inte heller en i punktform. Jag behövde scenerna knivskarpa i huvudet för att veta hur karaktärerna ska agera när de träffas på nytt. Så det var bara sätta sig och skriva om deras år på högstadiet. Så. Jäkla. Kul.

Blev sugen på att göra om hela bakgrundshistorien till en fristående ungdomsroman, men det får bli ett senare projekt. Alternativt väver jag in mer återblickar i den befintliga texten. Just nu är jag bara glad för att mina karaktärer köttade på sig rätt ordentligt och att deras mål och drivkrafter som vuxna går att spåra långt tillbaka.

/ Johanna

2 thoughts on “Bakgrunden

Leave a Reply

