Tidslinjens comeback

Klickade hem Rachel Aarons bok 2K to 10K för några veckor sedan på Amazon. Rachel Aaron är en otroligt driftig och inspirerande människa och har en toppenblogg full av skrivård så tänkte att hon borde ha några handfasta tips även för redigering. Så jag skippade första delen om planering- och skrivstadiet (som är den centrala delen av boken) och började direkt på redigeringsavsnittet. Tänker att jag får återgå till 2k to 10K-avsnittet när jag skriver nytt igen.

Självklart hade Rachel Aarons kloka saker att säga om redigering. Dels gick hon genom scener – med en bra punktlista på vad hon kräver av en scen för att den ska få finnas kvar i manuset.

Scenen ska:
– Advance the story
– Reveal new info
– Pull the reader forward

Därtill gav hon ett himla bra tips om hur man kan återanvända sin tidslinje. I planeringen av första omskrivningen använde jag mig nämligen av en gedigen tidslinje för att få koll på alla händelser. Något som var nytt för mig och som Rachel tillämpar är att vid varje händelse på tidslinjen även ange var andra karaktärer befinner sig – däribland antagonisten. När hon har skrivit klart sitt råmanus går hon genom scenerna, gör ny lista på scener och därefter uppdaterar hon sin tidslinje för att se om hon har missat något. Då kollar hon även om den antagonistiska kraften varit inaktiv länge eller alldeles för aktiv i vissa avsnitt. Kanske inte helt korrekt återberättat, tänker att ni kan läsa själva (boken kan klickas hem till läsplattan för endast 1,24 dollar).

Så jag gjorde precis som Rachel – uppdaterade min scen-lista och i den lade jag även till en uppdaterad tidslinje (blev för rörigt på papper). Sedan kunde jag se exakt var de viktiga karaktärerna befinner sig vid varje punkt i boken. Upptäckte på några ställen att mina antagonistiska krafters närvaro inte helt lirade med ledtrådar och annat så det blev en bra redigeringspunkt. Fick även bra koll på dagar och månader och fick fixa till en del eftersom jag helt tappat tidsperspektivet som jag ändå jobbade mycket med i början. En annan himla bra grej som jag ofta återkommer till är Rachels tanke om redigering – This, for me, is what editing is about. You are no longer just getting words down, you’re no longer asking “what happens next?” You’re asking “how can I prepare the reader for what happens next?” and “how can I make them LOVE IT?” 

/Heléne

http://rachelaaron.net/Blog

One thought on “Tidslinjens comeback

Leave a Reply

