Höstfeelgood

Som bekant gillar jag höstregn men måste ändå medge att jag gillar klart och soligt höstväder snäppet mer. Tycker i princip om alla sorts väder, så länge det är höst. Vi är inte riktigt där än rent meteorologiskt – det är trots allt sommar fortfarande (i varje fall i Stockholmstrakten). Men jag kan ändå känna vibbar av den där riktigt höstiga och klara luften. Och vid dentiden på året – då höstfärgerna brinner och den klara luften ständigt har ett stråk av äppeldoft och någonting som eldas – då är det feelgood jag helst läser.

Tror att det har att göra med att jag för några år sedan just en sådan dag läste en Lucy Dillon-bok medan jag åt äppelpaj. Sedan dess har behovet av höst kombinerat med feelgood suttit kvar. Gärna tillsammans med en äppelpaj.

I år ser jag fram emot att läsa följande böcker (får se hur många jag hinner innan det blir AKA/prep-dags):

Larma, släcka, rädda i Rosengädda av Emma Hamberg
Har läst första delen i Hambergs serie om Rosengädda och älskade den – den hade allt en bra feelgood ska ha. Fullkomligen älskar omslaget till nästa del i serien. Höstkappa, cykel och äpplen, allt i vackra färger. Perfekt oktoberläsning.
larma_slacka_radda_i_rosengadda-hamberg_emma-23487252-855469252-frntl

Var lugn, allt är i sin ordning av Terese Marvelin
Tereses feelgood-roman med vackert höstomslag väntar redan i bokhyllan och ser väldigt mycket fram emot att läsa den.
omslag_vl_thumb

Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt av Katarina Bivald
Påbörjade Läsarna i Broken Wheel rekommenderar efter en lång höstpromenad en klar septemberdag tillsammans med en kopp te med äppel- och russinsmak. Hoppas kunna påbörja Bivalds nästa bok på samma sätt.
9789137144412

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Schaffer
Det här är en av Johannas favvo-böcker och jag har länge varit sugen på att läsa den. Tror den passar ypperligt till en äppelpaj.
9789173372039_200_guernseys-litteratur-och-potatisskalspajssallskap_pocket

Först ut i feelgood-högen blir Livet enligt Hildy Good av Ann Leary. Vad passar bättre just nu än New England-höst, stora kaffekoppar, ensamma hemmafruar, höstliga havsvindar och stora mansions?

91302.jpg

/Heléne

2 thoughts on “Höstfeelgood

Leave a Reply

