Wattpad

Jag var inne och botaniserade en snabbis på Wattpad för några månader sedan och konstaterade då snabbt att det fanns ett fantastiskt utbud i mängder av genrer och framförallt många engagerade och passionerade läsare. Kommentarsfältet till en fanfiction till Hungerspelen var fullt av läsare som inte kunde bärga sig till nästa del kom och som överöste författaren med hyllningar. Precis som Caths läsare i Fangirl.

DN skrev om plattformen för ett par veckor sedan och Sarah i min favvo-podd Dear Bitches, Smart Authors intervjuade Ashleigh Gardner från Wattpad i ett avsnitt nyligen. Ashleigh berättade bland annat hur stort Wattpad var i bland annat i Turkiet och Filippinerna och snarare liknade en folkrörelse i dessa länder. Det har gjort mig ännu mer nyfiken på Wattpad – både det som finns publicerat och att kanske skriva något själv.

Det är ju onekligen någonting lockande med den snabba responsen och att kunna interagera med läsare på det sättet. Någon gång kommer jag definitivt att testa Wattpad.

Är det någon av er som läst eller skrivit något på Wattpad?

Wattpad

/Heléne

4 thoughts on “Wattpad

  1. En av mina absoluta favoritförfattare Heather Demetrios ger ut sin uppföljare till underbara Something real via Wattpad. Lite kul sätt att läsa en ny bok på, även om hon just nu har ett mkt irriterande uppehåll!

  2. Jag testade för ett par år sen. Också har jag nyss läst första delen i After (Todd) som tog sin början på Wattpad. Engelska som modersmål hade inte varit dumt … !

Leave a Reply

