Dörren

Fördelen med föräldraledighet är att man kan kolla på kunngörelsen av Nobelpriset i litteratur på lunchen. Satt och väntade på att den där dörren skulle öppnas och åt vitlöksfrästa haricots verts. Trevligt sällskap av glad bebis hade jag också. 

  
Svetlana Aleksijevitj. Som vanligt var det en författare som inte ligger i mitt normala lässpann. Mina favoritförfattare kommer aldrig vinna priset, men det gör inget. Tycker att det är fint att författare som Svetlana får det. Som kämpar och står upp för något större. Att denna typ av författarskap lyfts fram extra en gång om året och tränger genom bruset av bästsäljare.

Roligt att det blev en kvinna igen. Vartannat år är en bra fördelning. I teorin skulle jag gärna läsa Svetlana, men i praktiken tror jag det kommer hända tidigast om något år. Vi får se hur det blir med den saken.  

/ Johanna

Leave a Reply

