Grundregeln

Det finns egentligen bara en grundregel när jag skriver. En enda och ändå bryter jag mot den nästan varje pass. Inget internet. Hur svårt kan det vara? Precis det tänker jag gång på gång, hur svårt kan det vara, och finner mig kvarten, halvtimmen, timmen senare inne på nätet och kollar mejlen, läser ett blogginlägg eller googlar någon lampa som skulle passa i hallen uppe. 

Min nya taktik är därför att varje skrivpass, nu när det skriv nytt, avverkas vid stationära datorn som inte har lösenordet till wifi och med internetsladden urkopplad och bortstoppad. Ingen telefon eller annan uppkopplad utrustning får finnas i rummet. Total isolering. Och det funkar. Så länge jag bara sitter kvar. Det är numera grundregel nummer två. 

Kvällens tilltugg? Varm choklad och kanelbulle. 

 

/ Johanna 

8 thoughts on “Grundregeln

  1. Jag behöver också regler för detta. Fastnar allt för ofta framför Facebook, Aftonbladet, bloggar, mail etcetera. Vi har precis infört mobilfri tid här hemma. När barnen kommer hem från dagis och skola och fram tills de lägger sig. Mina nya regler för skrivro får bli att inte ha mobilen i samma rum och införa internettid på vissa tider under dagen. Får börja i morgon 🙂

  2. Haha, svårigheten för mig skulle vara att sitta kvar. Jag kan låta bli att kolla mobilen så länge jag har den precis intill och VET att jag kan kolla när jag vill. Så fort jag förbjuder mig själv så vill jag bara göra det desto mer. Därför funkar det för mig att ha choklad hemma men inte äta den, om jag däremot inte har så är det allt jag kan tänka på 🙂

    • Jag kan inte heller lägga bort telefonen helt, den får vara i rummet bredvid så jag hör om det skulle ringa en massa. När det kommer till chokladen verkar vi vara totala motsatser 🙂 / Johanna

Leave a Reply

