Hur ska man tolka olusten?

Äntligen har jag avslutat ett avsnitt i manuset som tagit emot att skriva. Känner mig alltid osäker när jag drar mig extra mycket för en viss passage. Om inte magkänslan är rätt, om jag inte är lockad att skriva scenen, kommer den någonsin bli intressant att läsa då?

Jag tror jag fick till det helt ok i slutänden, men det kommer behövas ett par omarbetningar för att få upp flytet. Det som händer i scenen är helt avgörande för handlingen och jag kan inte bara klippa bort det. Antar att det bara är att låta texten vila och skriva vidare och gå tillbaka senare för att se om det håller.

Har för mig att Amanda Hellberg någon gång har skrivit att det i efterhand aldrig går att avgöra vilka passager hon har fått kämpa mycket med. Kanske är det samma sak med passager man inte känner för.

Nu är det i alla fall gjort och känns bra mycket bättre i efterhand. Får vara nöjd med att jag tog mig igenom det hela.

/ Johanna

Leave a Reply

