Det här med anteckningsböcker

Påbörjade en ny anteckningsbok idag. En fin moleskin i pastelligt pappomslag (bild kommer när det är lite ljusare ute). Problemet är bara att jag alltid har lika svårt att organisera mina anteckningsböcker. Å ena sidan vill jag plita ner idéer. Idéer om konflikten, karaktärerna, plot turns, osv. Sedan vill jag även skriva ned förslag på scener. Och så vill jag hemskt gärna använda anteckningsboken till att flödesskriva, tycker det verkar så trevligt. Att bara få skriva fritt i sitt fina block. Har flera gånger upplevt att skrivande för hand får saker och ting att släppa.

Och så blir det bara ett enda virrvarr. Jag antecknar i den ordning alla infall kommer och måste sedan försöka komma ihåg när i tiden jag hade varje infall för att på något sätt hitta den slarvigt nedtecknade tanken igen. På sin höjd avsätter jag två-tre sidor när jag vet att jag ska göra en längre checklista eller liknande.

Kom över några bilder på en ypperligt organiserad skrivbok:

Tycker det är himla fint att författaren i fråga har med skrivmål som en alldeles särskild del. Så inspirerande.

Får nog köra på som jag brukar hittills. Eller så kanske jag ska pröva det här med plastflärpar. Efter juristlinjen är jag ju expert på att använda sådana. När skrivandet väl är igång ska jag i varje fall ha en ny anteckningsbok där jag kan planera varje scen innan jag flödesskriver så får den andra vara för idéer. Två anteckningsböcker bör man väl ändå kunna hålla reda på?

/Heléne

Leave a Reply

