Fördelen med lite distans

Jag och Heléne ska gå igenom vårt manus imorgon och jag ligger efter i förberedelsearbetet. Min enda ursäkt är att jag har sett för mycket Dowtown Abbey de senaste kvällarna. Nåväl, jag har läst det mesta i alla fall. Texten har vilat ett år nu, sedan vi senast jobbade med den, och det var med blandad skräck och förtjusning jag plockade fram den.

Att låta texter vila måste vara ett av de mest grundläggande skrivråden och jag har alltid tänkt att det endast är för att man blir så blind för alla brister utan avstånd till texten. När jag läser nu står vissa brister ut hur tydligt som helst, speciellt de större sammanhangen. Men det som är mest förvånande är att jag tycker allt är så mycket bättre än vad jag kommer ihåg det. Det är som att få en egoboost från sig själv. Vi kan liksom skriva.
/ Johanna

2 thoughts on “Fördelen med lite distans

  1. Känner igen mig i det du beskriver nu när jag är tillbaka och redigerar i mitt första manus efter några månaders paus. Just det där större sammanhangen blir så tydliga efter att man i första vändan grottade i detaljerna. Himla kul att ni är igång med ert gemensamma skrivprojektet igen 🙂 Pepp pepp!!

Leave a Reply

