Repetition

Har läst (och älskar) Larry Brooks Story Structure och tycker att jag kan det mesta. Men när vi satte oss ner igår för att diskutera vändpunkter insåg jag ändå att det inte var så lätt. Och när man har tänkt på plot points och pinch points tidigare så har man haft ett annat manus i huvudet och anpassat så mycket efter det.

Så idag har jag ägnat skrivandet åt att repetera Brooks struktur genom att läsa hans fenomenala sammanfattningar på sin skrivsida Storyfix. Hade nämligen inte tänkt läsa hela boken igen, kanske bara bläddra i den, men hittar den ingenstans. När jag väl har tid till annat än skrivande och panikläsande så ska den där bokhyllan struktureras. Det här funkar inte. Även fast jag har en slags förkärlek till kaotiska bokhyllor… Hur som helst så blev hans sammanfattningar minst lika bra som att läsa min överstrukna text i boken.

Så dagens skrivtips blir Larry Brooks Story Structure Series.

/Heléne

Leave a Reply

