Mammaträning

Jag är nog inte ensam om att vara i mitt livs sämsta form efter två graviditeter. Dessutom med begränsad tid och ork att göra något åt det. Med en kropp som tagit stryk under många gravida månader, en del efterföljande komplikationer och konstant sömnbrist på köpet. När det blev dags att äntligen röra på sig igen hade jag ingen aning om vart jag skulle börja och fann i samma veva boken Lofsans mammaträning.

mammaträning-700x984

Boken är skriven med en väldigt personlig ton av tränaren Lovisa Sandström och den ger mer uppmuntran, förståelse och inspiration än pekpinnar och tuffa mål. Precis vad jag behövde för att komma igång. Min idé var att jag skulle följa det gedigna träningsprogram som fanns i boken och sedan skriva om den.

Tyvärr blev jag aldrig direkt nitisk i mitt tränande, men det är absolut inte bokens fel. Tvärtom har jag gång på gång de senaste månaderna tagit upp träningen på nytt, eller snarare kört ytterst sporadiska pass och varje gång har jag tagit boken till hjälp för att hitta övningar som passar mina uttänjda bukmuskler och svaga bäckenbotten.

Jag har förstått varför vissa övningar helt går bort och varför vissa bör prioriteras. Jag har aldrig träffat Lofsan, men det är ändå som att hon är med mig när jag tränar och kommer med glada tillrop. Jag får känslan av att allt är bättre än ingenting. Och oavsett hur lite jag har tränat en vecka kan jag bara ta upp boken och finna stöd och omtanke.

I mitt tycke passar boken de flesta som har fött barn och inte är väldigt träningsvana, oavsett om det är ett par månader eller till och med år sedan din senaste förlossning. Det är aldrig försent att börja röra på sig och göra en insats för sig själv.

Leave a Reply

