Cinder av Marissa Meyer

Läste alldeles nyss ut Cinder av Marissa Meyer och det är en sådan bok jag bara önskar att jag hade hunnit läsa i ett svep. Vilket många av medlemmarna i min online-cirkel gjorde – de läste ut boken under en natt.

Och det är en jättefin bok. En framtida askungesaga fast med en fortsättning. Cinder bor precis som Askungen med sin elaka styvmor och två styvsystrar. Dagarna tillbringar hon med hårt arbete och hon är djupt hatad av sin styvmor som skyller sin makes död (och allt annat som går snett på Cinder). Men en dag besöker kejsarväldets prins Kai Cinders mekanikerhörna för att laga sin trasiga android och får upp ögonen för Cinder och de blir vänner. Det Kai inte vet är att Cinder är cyborg och cyborger betraktas inte som mänskliga utan som någons ägodel. Denna omöjliga kärlekshistoria tillsammans med bal på slottet, en läskig måndrottning, pest och grymma experiment blir en fasligt spännande bok. Och jag vill så gärna börja på fortsättningen Scarlet så snart jag bara kan.

cinder (1)

/Heléne

Leave a Reply

