Ska jag våga läsa uppföljaren?

Avslutade precis Christmas at Tiffany’s av Karen Swan. Berättelsen om Cassie som kommer på sin make och sin bästa vän med att bedra henne. Cassies barndomsvänner som bor utspridda över världen beslutar sig för att visa hennes alternativa sätt att leva. Under ett år bor hon hos dem, en sväng i New York, en i Paris och en i London.

De första hundra sidorna tog mig 365 dagar att läsa, de sista femhundra sidorna avverkade jag på 3,65 dagar. Den tog sig, så att säga. När sista sidan var läst satt jag kvar med boken (i-paden eftersom jag läste den som e-bok) och bara kände “Åhhhhh”, det var så fint och härligt och bra. Som en riktig pralin. Jag ville liksom bara stanna kvar i världen liiiiite till. Njuta mer av slutet. 

Gick in på Goodreads för att checka av denna envisa hyllvärmare och ge den toppbetyg. Upptäcker då att det finns en uppföljare, Summer at Tiffany’s. En möjlighet att få reda på vad som hände efter slutet, precis vad jag längtade efter, men ändå blev genast tveksam. Kan nästa bok vara lika bra eller kommer jag förstöra upplevelsen av första boken genom att läsa den andra? Jag måste fundera ett tag på om jag verkligen vågar ta reda på vad som händer i fasen “happily ever after”, är inte så säker på att jag vill veta det. 

  

/ Johanna 

2 thoughts on “Ska jag våga läsa uppföljaren?

Leave a Reply

