Skrivdagbok

Många har talat sig varma om sina skrivdagböcker, däribland Simona. Och jag testade själv för något halvår sedan men kände att jag aldrig var riktigt ärlig mot mig själv. Jag skrev inte ner när jag stötte på problem i skrivandet utan ansträngde mig mest för att låta positiv. Under vår förra romance-dejt pratade Simona ännu en gång om hur bra hennes skrivdagbok var, bland annat för att se framtiden man gör och hon har ju onekligen en poäng. Det är oerhört bra att gå tillbaka och se vilka problem man haft med tidigare texter eller tidigare delar av sitt manus och vilka delar som var enklare. Tänker att man kan spåra och se vilka misstag man vanligtvis gör när man fastnar och på så vis förebygga att det händer igen.

Sedan blir det även som en dagbok och det är säkert roligt att gå tillbaka och se vad man gjorde för ett år sedan.

Och jag har en fin moleskine-anteckningsbok med hårda pärmar som bara väntar på att fyllas. Så i dag gjorde jag ett försök. Och var faktiskt ärlig mot mig själv när jag skrev i den. Nu hoppas jag upprätthålla denna trevliga vana framöver.
Hur gör ni andra – dokumenterar ni eller loggar ert skrivande på något sätt?

/Heléne

2 thoughts on “Skrivdagbok

  1. Jag har en skrivdagbok där jag samlar alla tankar kring skrivandet, vad jag gjort under dagen, vad jag borde ha gjort, vad jag planerar att göra, om det går bra eller dåligt, vad jag funderar på för stunden, förhoppningar, önskningar, mål. Sen har jag en separat anteckningsbok för själva manuset, en separat för varje tänkt bok 🙂

  2. Det har varit väldigt bra för mig, inte minst att se vilka negativa tankar som ständigt återkommer och som man därmed kan ignorera. Heja! (glöm inte att bränna dem innan du dör, haha)

Leave a Reply

