Ett gammalt reafynd

Planen att beta av hyllvärmare går sakta framåt. I år ska jag försöka hålla mig borta från bokrean helt och hållet, men bara det faktum att jag skriver försöka är en indikation på hur det kommer gå. Läste ett gammalt reafynd i helgen, Drottningen vänder blad av Alan Bennett och den gjorde mig på så bra humör. Boken var en snackis när den kom vill jag minnas och det var trevlig att läsa nu, så här långt i efterhand, utan någon annans omdöme färskt i minnet.

Det är en fin liten berättelse om hur den Engelska drottningen springer på en bokbuss under en promenad med sina hundar och pliktskyldigt lånar en bok. Incidenten blir starten på en kärleksaffär med böcker och läsande, en ny vana som inte ses med blida ögon bland alla hennes närstående och medarbetare. Det är en charmig och rolig berättelse, som filosoferar kring läsandet och vilken styrka det besitter. Boken är en given rekommendation till vilken bokälskare som helst. Fast jag tror att den är för gammal för att finnas med på årets rea.

drottningen-vander-blad.jpg

/ Johanna

2 thoughts on “Ett gammalt reafynd

Leave a Reply

