Där allting började

Vad är det med New York som är så fantastiskt? Jag och Gustav pratade lite om det när vi satt i taxin på väg tillbaka till hotellet härom kvällen. Som Gustav sade: det är få städer som jag vill veta så mycket om. Och jag håller med, det är något med den här staden som gör att man liksom vill veta mer, eller rättare sagt, man vill veta allt – när byggdes det där huset, hur länge har den där restaurangen funnits där, vad fanns där innan, vem är restaurangägaren, vilka är de som sitter där och äter, osv.

Och jag har aldrig sett så många bra skrivarställen i någon annan stad. Café efter café som ser sådär supermysigt ut, där man kan sitta ifred, titta på alla människor och bara skriva. Och det var faktiskt här i New York, under mitt första besök i den här staden för tre år sedan, som mitt skrivande tog fart. Under alla år fram till dess hade jag mest bara formulerat meningar i huvudet som aldrig skrevs ned och vid de sällsynta tillfällen jag faktiskt skrev ned något så raderades texten på en gång. Men en morgon i New York när jag fortfarande var inställd på svensk tid och vaknade alldeles för tidigt och mina kompisar fortfarande låg och sov, så tog jag en promenad ut med i-paden i väskan, satte mig på ett sånt där mysigt new yorkigt café med en kaffe och fick äntligen ned en text som fick bli kvar.

Det är verkligen en riktig skrivarstad, allt finns här –  stora bokaffärer, bok-events, writing workshops och författarträffar. Allt med den här staden är bara för bra för att vara sant. Och imorn lämnar vi stan för den här gången. Hej då all god mat, alla pretzels, alla mysiga skrivarfik och bokaffärer (och all lyxshopping, my god vad mycket kul jag har shoppat förutom böcker då). Längtar redan tillbaka.

Sista kvällen spenderar jag i hotellsängen med manuset och hämtmat (Gustav roar sig med hockeymatch på tv), vi är allt lite möra efter 30-årsfirandet igår och det gäller dessutom att ta vara på den sista New York-kreativiteten innan allvaret börjar igen.

/Heléne

20140110-191720.jpg
Hade kunnat stanna på Strand Book Store hela natten

20140110-191757.jpg

20140110-191816.jpg
Ett mysigt café jag skylla vilja ha som kontor

20140110-191702.jpg
Bild från helikoptertur på 30-årsdagen

7 thoughts on “Där allting började

Leave a Reply

