Det här med skrivkurser

Tar vid där Johanna slutade förra veckan och pratar lite mer om skrivkurser. Min första skrivkurs var på Ölands folkhögskola. Man kan säga att det var där jag började skriva på riktigt. Innan dess mäktade jag knappt med att författa tre ord på en berättelse. Eller så skrev jag tre ord och raderade dem på en gång. Jag kunde sitta för mig själv och formulera meningar och stycken men när jag väl skulle skriva ned det så tog det stopp. För att undvika skämskudden suddade jag ut allt.

Men under en vacker junivecka 2011 vågade jag skriva lite längre texter och dessutom läsa upp dem för de andra i gruppen. Och de var så snälla allihop. Det var då allting lossnade och jag kommer för alltid minnas den där veckan i ett rosa skimmer.

Därefter har jag i princip gått samma kurser som Johanna – Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäcks kurs där jag och Johanna lärde känna varandra och så Simona Ahrnstedts romancekurs. Håller med Johanna om att det under dessa kurser var väldigt tacksamt att ha ett manus som var ganska långt gånget, eftersom det är enklare att ta till sig alla råd och tips. Efter varje skrivkurs har jag varit alldeles fylld av skrivglädje och energi. Det är som en rejäl vitamininjektion att få lyssna på duktiga författare och få träffa likasinnade. Älskar skrivkurser…

/Heléne

One thought on “Det här med skrivkurser

  1. Skrivkurser när de är som bäst är ju precis det, vitamininjektioner, adrenalinhöjande och när man råkar skriva något sånt där som får det att dunka lite extra, ja, då vet man vad man gör där.

Leave a Reply

