Back on track

Vet inte om det är amningshormoner eller bara själva skrivprocessen, men inställningen till mitt manus är för tillfället ytterst volatil. Jag har kommit ungefär halvvägs i arbetet med första vändan, runt 40 000 ord, och senast idag var jag övertygad om att det är lika bra att slänga allt. Konflikten håller inte. Karaktärernas agerande är inte logiskt och gör jag det logiskt så kommer ingen sympatisera med dem. Jada, jada… Ni förstår.

Bort med skiten, tänkte jag och ringde Heléne för att prata nya idéer. Tur var väl det. Hon orkade lyssna på vad som störde mig allra mest i det nuvarande manuset och kom med några enkla förslag på lösningar. Saker jag borde tänkt på själv innan jag bestämde mig för att hiva allt åt fanders. Det där “make it work”-tänket som jag brukar vurma för hade jag helt tappat bort för tillfället. 

Så nu har jag promenerat och funderat. Ritat grafer och funderat. Strukit ner vissa karaktärer och gett andra större spelrum. Och med lite konstgjord andning finns det hopp för texten igen.

 
Allt bra med en skrivkompis ibland!

/ Johanna

One thought on “Back on track

Leave a Reply

